header nuff

Peribahasa

"pisang sekarang memang berbentuk seakan-akan terung kuning"

Suka Mencarut Juga

Proud Of You


Thursday, April 12, 2012

Laksa Johor de la Rambut Rosmah Mansor

Assalamualaikum.

Sari berita tak penting. Bertemu kembali makhluk sekalian. Harap tiada tsunami hari ini kerana kita bersiaran di tepi pantai nan surut ni. *mood berangan masuk TV*

Sebenarnya semenjak menjadi tetamu undangan Fitri Yahya TV3 yang bermulut longkang dalam siri Seminar Etika Final Year Students Universiti Teknologi Malaysia tempoh hari, aku jadi semangat nak jadi pengacara. Berbakat kah aku?

Kau orang kenal tak Fitri tu? Ni ha orangnya.



Aku tak tahu nama penuh beliau. Pergi google sendiri.

Beliau memang seorang yang selamba dan agak biadab. Tak lah biadab sangat, in fact biadab yang very entertaining kot. Sebab beliau mampu menganjing orang dengan muka yang sangat innocent. Buatkan aku tergelak saja.

Paling win adalah bahasa menganjing sopan tapi makan dalam.

Anyway.

Jadi pengacara rancangan masakan dalam blog DonutPisang pun jadi lah. Untung-untung Astro blogwalking ke sini dan pecat Chef Riz to replace me as one and only hosts dalam MasterChef malaysia.

Aku lagi kuat kencing kot dari Chef Riz tu. Boleh saja aku cakap aku Exec Chef kat Westin Langkawi. Kau mampu?

Ok enough pasal kau mampu kau tak mampu. Berbalik kepada motif entri ini, aku nak kongsi satu lagi resepi khas aku. Ce baca title tu. Berselera tak?

Anyhow, salah satu cara aku nak kenyangkan perut aku adalah melalui makan local cuisine.

Aku tak kenyang lah setakat stuffing italian Domino's, or non-halal chilli's, or african Nando's. Makan dua meja sekalipun, malam sikit lagi mesti stuffing maggi mi. Hantu betul.

So salah satu cara aku mengenyangkan diri, of course lah masak sendiri. Sebab boleh makan banyak. So malam aku frust minggu lepas, aku masak laksa Johor. Celah mana sama dengan Rosmah Mansor tu aku pun tak sure. Bedal saja lah.

Cara-cara buat. Bukan cara-cara makan tau. Hands on la sikit. Takkan tahu makan saja. So let the cooking begins.

1. Beli paste segera laksa johor. Ikut arahan belakang pek paste segera itu.
2. Download gambar rosmah mansor yang paling besar seperti yang tersebar di ruangan google image
3. Celur spegeti, alah, pasta kuning yang panjang-panjang macam rambut rosmah tu.
4. Kalau dah pass langkah 1, for sure lah kuah dah siap. So campur saja dengan langkah 4 tu.
5. Boleh delete gambar rosmah mansur sebab takut hilang mood.


Senang kan?
Aku memang tak suka sangat berkuah banyak. Nanti kembung. Dan kalau berkuah sangat, nanti kau orang tak nampak lah spegati yang macam rambut itu.
 
Semoga tiada lagi kes kebuluran. Lets pro to People-that-have-more-than-enough-to-eat.
Don't be anti-hunger-type-of-person.

End.

20 comments:

  1. hahah aku suka dia doh.mmg muka
    innocent gila.
    nampak sedap..tp apasal mcm nganjing rosmah?
    hahah

    lapoooo.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pegi beli ape2 yang segera kat supermarket tu..pastu buat sndiri..haha

      selamat pagi iqa..lame da tak update.lupe plak aku ade blog..wahaha..
      ko suke fitri tu ek?die kecik je weh.tapi.....

      btw takde nganjeng rosmah la..tak baik ko ckp cmtu

      Delete
  2. Laa..ingat makan laksa ada rambut. Lain plak cerita dia..haha. Teringin jugak nak rasa laksa johor ni tapi dah berkait pulak dgn rambut rosmah terus taklaluuuu dah. cit.

    #Rajin toi masak noh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. frust kak oii..tu sbb masak tu..petang tu teka rase gatal2 sket.so buat pulak kek batik.kek batik je mampu kak oii..

      ni pon segera je ni.haha..akak buat la pulak.saye blaja dari akak la ni post2 gmbr mknn..saye da btukar jadi blog masakan da ni..haha

      Delete
    2. kek batik? wahhh..memang hebat dah ni. akk nak buat kek conteng2 pun tak pandai tau dak.

      blog masakan pun, para aweks tetap masuk gop...emseng katanya chef blog ni.ekeke

      Delete
    3. dah tentu2 lah aweks2 saje masuk blog ni sbb rata2 bloggers mmg prempuan la kak.haha..blog akak lain la,ramai je laki dok mnyembang kt situ kn..haha..akak sile hati2 sikit.

      agaknye akak buat kek conteng2 pon dorang bkenan ngn akak dah..

      Delete
  3. aku suk rumah xmakan da benda2 cm tu.
    mak aku masak sodap punyooo.haha
    untung lah.naseb kau kenal aku lagi -___-'
    yeke?aku suka laki kecik2 ni.sb,padan dgn aku kot
    haha *dem.mcm aku bole knl dgn dia

    tp apaa??kahkah
    tiba2 kau kait rosmah dan laksa bagai.mau nye x sentap rosmah nanti.heww :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. die da kawen la..kecik2 die pon laki orang da..haha..sile jgn merampas.haha..ko umur bape ek iqa?t aku carikn calon untuk ko..haha

      aku hanye mahu rosmah tahu aku sanjung die sbgai tokoh paling duniawi dalam semua tokoh duniawi yang dipersembahkan.

      Delete
    2. hahah tu lah.aku tau juga yg dia da kawen.mables betul kalau dpt.
      haha aku 22 forever.cari kan satu calon ok?!hahaha.

      TOKOH DUNIAWI??ok.aku pun lah nak memartabatkan gituwww.hewhew

      Delete
    3. haha..ye la tokoh duniawi sbb xleh contoh sgt untuk akhirat nye..haha..kalo nk jadikan mentor kekayaan ke hape ke,elok sgt la tu..haha..

      err,ni mamat bawah aku ni pon 22 tahun forever gak..now u two get married..please.aku walikan..ok?

      Delete
  4. eeee...tak habis2 dengan anjengan malapetaka kau terhadap rosmah mansur yer..tak menahan betul..aku dah terbahak-bahak dekat library ni..kat sini je mampu aku nk online pon..daif katanye tak mampu la nak beli ke sewa bodben ittewww...btw, fedtri yahaya tu memang sangat biadab bap suka wat org tergelak-gelak tapi die sendiri tak gelak pon..tapi laksa johor kau lagi meleleh bap guna spageti..italiano laksa sangat...bagus!! suka aku ada orang fusion kan mknn2 tempatan...samala macam proton yg lupa daratan menggunakan nama asing untuk pomot keta sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. carut....padahal mmg laksa joho mkn ngn spegeti lah..memang kewujudan laksa joho ni atas influence dari penjajahan british dan peranchis tika dulu..haha..yang menjadikan laksa ni menarik tertarik kau memang tha bom adalah sebab aku masukkan keriuk-keriuk rahsia rosmah mansor itu..haha..

      Delete
    2. kih3...haruslah aku carut...sebab aku nak tgk ada tak kau kaitkn parameswara dgn laksa joho itu..kau kan memang top pasal sejarah2 alam melayu ini...keriuk2 rangup rosmah itu memang khas rosmah hasilkan untuk kau taruk dalam laksa joho itteww...tu sbb kau asek sebut2 nama dier...dah kena jampi katanyer..

      Delete
    3. choy mengutuk idola kechil aku..eh kecik ke rosmah ittew?haha..

      aku sbenanye kagum la dengan bik mama tu..memang kental jiwa nye.wlaupon berdepan kritikan,tapi sebab beliau yang memang terlebih busy dari PM sendiri takde mase entertain rubbish dari orang2 yang mengutuk..sikap inilah yang harus diterapkan rakyat 1malaysia..

      Delete
    4. makin kembang la segala rambut dan lelemak yg ada pada die bap kau dh sakan memuji die nih...untung die dpt anak didik cam kau...

      Delete
    5. mane ade die didik aku pon..ni smue tatkala transformasi kerajaan lah ni.yang menubuhkan satu department first lady of malaysia.gara-gara ittew la aku nampak kebesaran beliau.haha

      Delete
  5. fitri yahya tu knl exbf aku,tu je nak ckp

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. sbb die mentor duniawi aku..wahaha...ala ko ni..tak selera la tu?

      Delete

nuff

chup

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

busukans